عکس نگاره های اجرایی پروژه: مجموعه نگهبانی و ورودی کارخانه فرش مشهد

مجموعه نگهبانی و ورودی کارخانه فرش مشهد

این پروژه اولین پروژه ای بود که در سال 86 به من مراجعه شد.
لطف خدا و اعتمادی که مدیران مجموعه فرش مشهد به مهندس جوانی همچون من داشتند باعث شد که به عنوان اولین پروژه  فعالیت حرفه ای شخصی ،خودم بیشتر وقت روزانه ام را در کارگاه باشم و عموم طرح ها و دیتیل ها و جزئیات روند اجرایی پروژه را با سیستمی که در مجموعه داشتم شخصا طرح  نهایی و اجرایی می شد.

کلیات معماری طرح مجموعه نگهبانی از یک فرم استوانه نسبتا بزرگ تشکیل شده بود این فرم استوانه ای با صفحه صلبی که از میانه استوانه  عبور کرده و با آن درگیر شده است دو طبقه ساختمان نگهبانی را بوجود می آورد. به صورت عملکردی این فضا ها ساختمان نگهبانی را در هم کف و مانیتورینگ کارخانه را در طبقه دوم  بوجود می آورد.
مساله مهمی که که در ترکیب احجام در معماری مورد نظر بود اینکه این صفحه صلب بزرگ که سقف میانی طبقات نگهبانی  قلمداد میشود ، در ترکیب با استوانه نگهبانی، کنسولی را ایجاد میکرد که در بزرگترین وجه،حدود 2متر به صورت طره بود و مساله مهم تر این بود که به لحاظ تمایز بهتر در ترکیب فرم ها در طرح معماری،در اجرای این کنسول 2متری امکان استفاده از هیج دست مورب در سازه برای مهار کنسول نداشتیم.
با تمهیدات خاص با کمک مهندس محاسب پروژه جناب مهندس رافتی  این مساله به بهترین شکل حل شد. ( وضعیت سازه در ادامه در قالب چند عکس ارائه شده است)

فرم کلی دیگر در مجموعه حجم نسبتا بزرگ سر در ورودی کارخانه بود  که با دهانه آزاد حدود 14 متر که به دلیل محدودیت فضا در ورودی کامیون ها در قسمت ورودی نیاز داشتیم. این حجم بزرگ  در طرح معماری نیز با تمهیدات در طرح سازه ای به بهترین شکل پاسخ داده شد و لطف خدا طرح معماری دقیقا با حداقل هزینه ممکن و به صورت اقتصادی توجیه و  اجرایی گردید.

مساله دیگر این پروژه عرض کم خیابان موجود در دسترسی به ورودی کارخانه و کانسپت ایجاد  فضای شاد و مفرح در بدو ورود برای پرسنل نسبتا زیادی بود که در زمان تعویض شیفت با ورودی کارخانه مواجه می شدند، برای پاسخ گویه به این مساله در طرح معماری ،این مورد با عقب نشینی جانبی در نرده های قدیمی کارخانه سبب ایجاد فضایی نسبتا باز شد و این فضا با گل های فصل و همچنین رنگ های استفاده شده در نرده هایی با فرم دار قالی سنتی زیبا سازی شده است.

در ادامه نیز به همراه مختصر عکسهایی از اجرای پروژه توضیحاتی راجع به مسایل اجرایی عنوان شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا