طراحی نما و فضای بام تکیه علی اکبری های نوغان

طراحی نما و فضای بام تکیه علی اکبری های نوغان

واقع در مشهد-بلوار رضوان، نبش رضوان 4

 

طراحی مسجد ،بام سبز حسینیه،رستوران روباز

تکیه علی اکبری های نوغان-واقع دربلوار رضوان نبش رضوان 4

عرصه:1300 هزار و سیصد متر مربع

اعیان : طرح بنا حدود ۱۳۰۰۰ سیزده هزار متر مربع
در دو فاز اجرایی برنامه ریزی شده است :
فاز یک شامل 5600 متر مربع مسجد در طبقات منهای 3 تا همکف،با کاربری مسجد و حسینیه
ودر فاز دو شامل:
7400 مترمربع فضای اقامتی در 9 طبقه طراحی و برنامه ریزی شده است.
سازه مطابق طرح نهایی و بر مبنای 13000 متر مربع زیر بنا،طراحی شده است و حجم اصلی بنا طراحی شده مسجد در فاز یک با 5600 مترمربع بنا اجرا گردیده است.

در طرح و برنامه فیزیکی بنای مسجد:
کاربری های ورزشی و استخر و .. در طبقه منهای 3

و کاربری حسینیه در منهای 2

و کلاس های آموزش قرآن و … در منهای یک

و شبستان اصلی مسجد در همکف و نیم طبقه با کاربری حسینیه خواهران

پشت بام حسینیه:

سالیان اخیر با توچه به سطح اشغال وتراکم های ساختمان ها و  ارزش بنا و کمبود سرانه فضای سبز و فضای باز در ساختمان ها،موضوع استفاده از فضای بام  تقریبا در تمای بنا ها با کاربری های مختلف، به رویکرد و رویه ای منطقی و  مثبت تبدیل شده است.

در طراحی معماری طبقه پشت بام در این پروژه، با جانمایی و انتقال تاسیسات روی بام به پشت گنبد و در نقطه ای از بام که تقریبا دید از خیابان نداشته باشد منتقل شده اند.

طبقه پشت بام حسینیه در طبقه +2،به آشپزخانه اختصاصی مسجد و فضای پذیرایی رو باز،
آشپزخانه اصلی و مجهز با ریز فضاهای کاربری پخت و سرو غذا به صورت نیمه صنعتی و 400 متر مربع سالن پذیرایی با ظرفیت صندلی حدود 170 صندلی در سالن پذیرایی مجموعه اقامتی طراحی و اختصاص یافته است.

طراحی نمای مسجد و حسینیه :

طرح معماری نمای مسجد و فضای پشت بام حسینیه در مجاورت گنبد مسجد در خیابان اصلی(بلوار رضوان) در قالب چند عکس زیر ارائه شده است.

در طراحی نما ملاک عمل طراحی معماری استفاده از فرمها و موتیف های معماری ایرانی اسلامی در ترکیب با متریال های غالب آجر سنتی و کاشی معرق سنتی مورد نظر بوده است.
در سیمای شهری و در  فضای پیاده رو بلوار رضوان در مواجهه با مسجد، جدا از تمایز در پیاده رو مسجد از پیاده روی خطی بلوار رضوان، با استفاده از کاراکتر های آب نماهای خطی و نقطه ای وسکوهای نشیمن پیر نشین و فلاور باکس های گل فصل و استفاده از چند درخت بید مجنون سعی در القا و ایجاد حس ارامش برای رهگذران و عابرین و نمازگزارن استفاده کننده از مسجد شده است.
در این ارائه کلیات نمای اصلی و حجم اشپزخانه واقع در طبقه +2 و فضای روف گاردن واقع در بام حسینیه ،در قالب محوطه ای رو باز جهت استفاده فضاهای اقامتی و فرهنگی طبقات +3تا+11و پذیرایی مجالس برادران طراحی شده است.
در فاز  بعدی نماهای دیگر مسجد ارائه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا